Meniu principal

Mic dicționar de mare dezinformare. Autor: Liviu Dragnea

Dragnea a ”dezvăluit” cine e statul paralel: ”I-a transmis lui Paul Stănescu că eu voi fi executat”

Deciziile de achitare a unor inculpați, pentru abuz în serviciu, emise în aceste zile de judecătorii de la Alba Iulia și Cluj, au apărut exact atunci când Liviu Dragnea avea nevoie pentru a ”executa” o nouă manipulare grosolană. Liderul PSD a încercat încă de pe holurile ÎCCJ, unde a avut, marți, termen în dosarul său de instigare la abuz în serviciu, să lege în mod favorizant pentru domnia sa deciziile de achitare și cazul Ordonanței 13, de modificare a Codurilor penale. Zaua care face posibilă această dezinformare masivă: decizia CCR, de anul trecut, privind clarificarea sintagmei ”în mod defectuos”, în sensul interpretării ”cu încălcarea legii”. Judectorii o invocă în motivarea achitărilor, Dragnea o invocă pentru a apăra deja abrogata OUG 13.

Ceea ce toată lumea ar trebui, însă, să știe este că decizia CCR poate fi, iată, aplicată ca atare în emiterea sentințelor, deci obligativitatea și urgența modificării Codului penal, invocate de PSD și ALE, sunt, practic, doar pretexte.     

Ceea ce instanțele de la Alba Iulia și Cluj au făcut este a implementa direct decizia nr. 405/2016 a Curții Constituționale: au interpretat sintagma „în mod defectuos” prin „încălcarea legii, a unei ordonanțe sau ordonanțe de urgență a Guvernului”. Asta nu înseamnă că toți cei aflați în situații similare – acuzați de abuz în serviciu – scapă automat de răspundere penală. În primul rând, nu la toți este vorba de încălcarea legislației secundare (Hotărâri de Guvern) sau terțiare (ordine, reglementări etc). Deci, cei care sunt acuzați că au încălcat legi sau Ordonanțe – simple ori de urgență – răspund în continuare.

Pe de altă parte, deciziile de la Alba-Iulia și Cluj nu constituie precedent judiciar, deoarece, în România, hotărârile judecătorești nu constituie – cu excepția recursului în interesul legii – un izvor de drept. O altă manipulare marca Liviu Dragnea. Mai exact, dosarele de abuz în serviciu aflate, acum, pe rolul instanței merg mai departe, iar în cazul celor în care s-a pronunțat deja o condamnare, este nevoie ca persoanele implicate să depună contestație la executare pentru ca instanța să se pronunțe din nou.

O altă dezinformare pe care Liviu Dragnea, PSD și ALDE încearcăsă o impună ca mesaj în spațiiul public este aceea că Guvernul Cioloș putea să împiedice dezincriminarea abuzului în serviciu (ba chiar l-a dezincriminat de-a dreptul!). Inclusiv fostul premier Adrian Năstase a decretat, pe blogul său, că ”Guvernul Cioloș, prin inacțiune (…) a determinat dezincriminarea infracțiunii de abuz în serviciu”. Mesajul pesediștilor vine, însă, după ce, timp de o săptămână, toți purtătorii de vorbe ai partidului, inclusiv Liviu Dragnea, au acuzat Guvernul Cioloș că a operat „peste 130 de modificări” la Codul penal, prin OUG nr. 18/2016.

Și acum explicația dezinformării: OUG nr. 18/2016 a fost adoptată în data de 18 mai, în contextul în care decizia CCR nr. 405 a fost emisă de abia pe 15 iunie 2016. Pe de altă parte, revenind la sentințele de achitare de la Alba Iulia și Cluj, decizia CCR a fost una de interpretare a definiției abuzului în serviciu, care nu obliga nici Parlamentul, nici Executivul să opereze vreo modificare pe Codul penal. Ceea ce nu a împiedicat coaliția PSD-ALDE să-și aroge dreptul de a modifica, după bunul plac, vreo 70 de pagini din Codul penal, ca să iasă ”cum trebuie”.

Ți-a plăcut articolul?





Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked as *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.